Tuesday, October 5, 2010

Why 3 ?

Salam..
Masjid begini selalu saya lihat di Teluk Intan..
Dalam perjalanan saya nak balik kampung ayah saya pun ada masjid begini..
Persoalan ni sebenarnya dah lama saya tertanya-tanya..
Cuma..kali ini baru terjawab..


Kenapa bumbung masjid lama-lama ada 3 lapis bumbungnya?
Kebanyakan masjid-masjid kita dipengaruhi oleh unsur-unsur Islam yang sangat kuat.
Masjid-masjid yang kukuh yang ada pun sudah berumur ratusan tahun..
Bumbung masjid juga seperti bentuk piramid yang bertingkat-tingkat.
ok..menjawab pada persoalan tadi..
Kalau tak salah,
Bumbung pertama -  menjunjung syariat,
bumbung kedua -  menguasai hakikat,
dan bumbung yang ketiga  -  mencapai makrifat.
...
Ada juga mengatakan..
bumbung pertama - iman
bumbung kedua - islam
bumbung ketiga - ihsan.

Ini bermaksud hubungan yang kita perlu jaga antara satu sama lain..
Seperti iman manusia kepada tuhan,
hubungan manusia dengan manusia,
dan hubungan alam, manusia dan tuhan.

  
Apa yang saya tulis ini berdasarkan maklumat yang saya baca.
Maklumat ini juga mengikut senibina sesetengah masjid.
: )

kat bawah ni..masjid yang saya sketch,,
x berapa nak cantik...
but i'll improve it.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
peace!!!!


























No comments:

Post a Comment